KARTUSKIE JEZIORA POD OKIEM INŻYNIERÓW PRZYSZŁOŚCI Z KLASZTORNEJ

„KARTUSKIE JEZIORA POD OKIEM INŻYNIERÓW PRZYSZŁOŚCI Z KLASZTORNEJ”

Kartuscy licealiści z „Klasztornej” biorą udział w programie „Inżynierowie Przyszłości” organizowanym przez Fundację PGNiG im. Ignacego Łukasiewicza. Tematyka projektu dotyczy zagadnień związanych z zanieczyszczeniem oraz rekultywacją Kartuskich Jezior. Uczniowie z klasy 1g - biologiczno-chemicznej napisali projekt, w ramach którego zaplanowali następujące działania:

- pozyskanie informacji na temat przebiegu procesu rekultywacji Jezior Kartuskich – rozmowy z ekspertami i przedstawicielami lokalnej władzy,

- nawiązanie kontaktu z naukowcami z Uniwersytetu Warmińsko – Mazurskiego, którzy przeprowadzali i nadzorowali proces rekultywacji,

- opracowanie metody analizy próbek wody z Kartuskich Jezior w celu monitoringu podstawowych parametrów jakości wód,

- pobieranie próbek wody i wykonanie podstawowych badań,

- przeprowadzenie wywiadu społecznego w celu oceny świadomości ekologicznej po przeprowadzeniu rekultywacji jezior

Nadzór nad Inżynierami sprawuje dr Anna Bychowska, nauczycielka chemii w I Liceum Ogólnokształcącym z Oddziałami Dwujęzycznymi im. H. Derdowskiego w Kartuzach, która zgłosiła uczniów do programu “Inżynierowie Przyszłości”. Liderem grupy uczniowskiej została Rozalia Łapa, która powołała zespół badawczy, w którego skład wchodzą: Antonina Kwidzińska, Dominika Warmowska, Zofia Smentoch, Fabian Biankowski i Paweł Patelczyk.

Uczestnicy programu spotykali się cyklicznie i analizowali zebrane materiały oraz planowali dalsze działania. Po konsultacjach z naukowcami z Uniwersytetu Warmińsko-Mazurskiego i spotkaniach z lokalnymi władzami w Kartuzach, wdrożyli swój plan w życie. Młodzi inżynierowie w kwietniu i maju pobierali próbki wód z jezior: Karczemnego, Klasztornego Małego i Klasztornego Dużego oraz dokonali pomiarów w szkolnym laboratorium chemicznym. Parametry jakości wody, które zbadali były w normie, co potwierdza skuteczność przeprowadzonego procesu oczyszczania.

Uczniowie realizując swój projekt poznali metody badań wód, nabrali nowych umiejętności m.in. pobierania i analizowania próbek wody przy użyciu różnych odczynników chemicznych i testów paskowych, badania próbek wody pod mikroskopem. Nauczyli się w jaki sposób przedstawia się wyniki badań oraz jak dokonuje się ich interpretacji. Najważniejsze jednak, że młodzież zrozumiała jaki wpływ na kondycję zbiorników wodnych ma życie mieszkańców i ich codzienne funkcjonowanie.

Grupa analityków przygotowała także krótką ankietę do mieszkańców, w której zbadali jaki jest stopień świadomości ekologicznej społeczeństwa w zakresie zanieczyszczenia i rekultywacji Kartuskich Jezior. Następnym krokiem będzie publiczne przedstawienie wyników badań i przeprowadzonej ankiety podczas czerwcowej konferencji organizowanej przez Urząd Miejski w Kartuzach.

Liderka projektu, Rozalia Łapa, powiedziała: „Bardzo się cieszę, że mogę uczestniczyć w tak interesującym przedsięwzięciu i poszerzać swoją wiedzę w praktyczny sposób. Najciekawszą częścią projektu dla nas uczniów było pobieranie próbek wody, ich badanie oraz oczekiwanie na wyniki”.

Pomysłodawczyni projektu, nauczycielka dr Anna Bychowska, powiedziała: „Jestem bardzo pozytywnie zbudowana, że w naszym liceum mamy taką aktywną i zdolną młodzież, która chętnie realizuje zadania wykraczające ponad standardowy program nauczania, jest ciekawa świata oraz tak ochoczo włącza się w działania na rzecz naszej Małej Ojczyzny”.

 

Uczestnicy projektu „Inżynierowie Przyszłości”

jeziora

 

Uczestnicy projektu na spotkaniu z lokalnymi władzami w Urzędzie Miasta w Kartuzach

jeziora2

 

Uczestnicy projektu wraz z mentorką – Anną Bychowską podczas pobierania próbek wody

jeziora3

 

Jeden z  uczestników projektu podczas pobierania próbki wody z Jeziora Klasztornego Małego

 

jeziora4

 

Grupa badawcza podczas przeprowadzania badań wody z jezior

 

jeziora5

 

Uczestnik projektu badający przejrzystość wody za pomocą ręcznie wykonanego  krążka Secchiego

 

jeziora6

 

Lider projektu – Rozalia Łapa podczas badania próbek wody

jeziora7

Mentorka projektu – dr Anna Bychowska

 

jeziora8