V Powiatowy Konkurs " Burza w szklance wody "

I Liceum Ogólnokształcące w Kartuzach                                     Kartuzy, 31.01.2017
z Oddziałami Dwujęzycznymi 
im. Hieronima Derdowskiego                         

83-300 Kartuzy,

ul. Klasztorna 4

Szanowna Dyrekcja

Nauczyciele przedmiotów przyrodniczych

         Uprzejmie informujemy, że dnia 10 lutego 2017 o 9.15 w I LO w Kartuzach odbędzie się V powiatowy konkurs „Burza w szklance wody”. Konkurs skierowany jest do uczniów klas 1 ponadgimnazjalnych zainteresowanych naukami przyrodniczymi. Regulamin tego konkursu, kartę zgłoszeniową oraz wszelkie niezbędne informacje przesyłamy w załączniku. Wyrażamy głęboką nadzieję, że uczniowie Państwa szkoły kolejny raz chętnie wezmą udział w tym wydarzeniu. Atrakcją konkursu jest pokaz ciekawych doświadczeń chemicznych.

Serdecznie zapraszamy.

Z poważaniem:

                                                                                                                                                                koordynator konkursu

                                                                                                                                                                  Kowaluk Ewa

ZAŁĄCZNIK 2

ZAKRES MATERIAŁU ORAZ PRZYKŁADOWE ZADANIA KONKURSOWE

  1. Właściwości mydeł i ich otrzymywanie (np. podręcznik „To jest chemia zakres podstawowy, Wydawnictwo Nowa Era)

  1. Rozpoznawanie i właściwości wybranych skał i minerałów (np. podręcznik „To jest chemia zakres podstawowy, Wydawnictwo Nowa Era)

  1. Znajomość nazw szkła laboratoryjnego i jego zastosowanie (np. podręcznik „To jest chemia zakres podstawowy, Wydawnictwo Nowa Era, strona internetowa www. psfgru.esan.edu.pl/sprzet.pdf).

  1. Znajomość podstawowych czynności laboratoryjnych (ważenie, odmierzanie cieczy, sporządzanie roztworów). Uczestnicy będą wykonywali te czynności według załączonej instrukcji lub bezpośrednich wskazówek od prowadzących konkurs. 

  1. Znajomość związków nieorganicznych – budowa, nazewnictwo, właściwości fizyczne i chemiczne.

  1. Znajomość podstawowych metod rozdzielania mieszanin (sączenie, odparowanie, destylacja, krystalizacja, itp.)

  1. Wskaźniki pH (fenoloftaleina, papierek uniwersalny, oranż metylowy, lakmus, znajomość ich barw w zależności od środowiska, oraz umiejętność ich praktycznego zastosowania).

  1. Znajomość i praktyczne posługiwanie się układem okresowym pierwiastków.

  1. Zagadnienia związane z pojęciem wody (np. twardość wody, woda królewska, woda utleniona, woda destylowana, itp.)