Polsko-Niemiecka wymiana „Günter Grass i jego polskie/kaszubskie korzenie”

 

 

 

Od ponad 25 lat funkcjonuje Polsko-Niemiecka Współpracy Młodzieży. To międzynarodowa organizacja, powołana do życia w 1991r., równolegle do podpisanego wówczas Traktatu o dobrym sąsiedztwie. Swoje podpisy pod dokumentami złożyli Tadeusz Mazowiecki, pierwszy niekomunistyczny premier RP i Helmut Kohl, ówczesny kanclerz RFN.Przez ten czas rządy Polski i Niemiec wsparły finansowo projekty z udziałem ponad 2,7 miliona młodych ludzi. 
Misją PNWM jest „Poznać się, rozbudzić wzajemną ciekawość, zbudować zrozumienie i zostać przyjaciółmi”. 

Temu też służyła pierwsza wizyta niemieckich gości z Schwarzenbeku w Kartuzach. 
I Liceum Ogólnokształcące z Oddziałami Dwujęzycznymi im. H. Derdowskiego w Kartuzach od wielu lat uczestniczy w projektach międzynarodowych z Ukrainą czy krajami nadbałtyckimi, w ramach programu Erasmus+ i od wielu lat intensywnie poszukiwało partnera z Niemiec - przekazała Emilia Leszkowska, koordynator projektu. - Dzięki zorganizowanej przez PNWM giełdzie partnerów, w listopadzie ubiegłego roku, udało się wreszcie nawiązać współpracę z Gimnasium Europaschule z podhamburskiego miasteczka Schwarzenbek. \



Poznawanie Güntera Grassa
W ubiegłym tygodniu w Kartuzach gościło 18 uczniów z Niemiec poznając osobę pisarza Güntera Grassa i jego polskie, a zwłaszcza kaszubskie korzenie. Towarzyszyła im grupa polskich kolegów i koleżanek. 
- Wspólnie zapoznawali się z twórczością Güntera Grassa, a w szczególności z jego powieścią "Blaszany bębenek", w której nie tylko opowiada o Gdańsku z czasów dwudziestolecia międzywojennego i II wojny światowej, ale także wspomina Kaszuby i kartuskie liceum, wówczas gimnazjum - podaje koordynator projektu. 

"Blaszany bębenek" oczami młodych
Ciekawym elementem międzynarodowego spotkania była praca nad scenariuszami i przedstawieniami teatralnymi wybranych fragmentów powieści pod okiem Krzysztofa Czernego, aktora związanego obecnie z Teatrem Wielkim Operą Narodową. 
 Zanim przystąpili do tworzenia swoich wizji, uczniowie obejrzeli adaptację filmową w reżyserii Volkera Schlöndorffa, nagrodzoną w Cannes i uhonorowaną statuetką Oskara, ze scenami kręconymi również w Kartuzach. 

Podczas uroczystego podsumowania tej części wymiany, rodzicom goszczącym uczniów ze Schwarzenbek, zaproszonym gościom oraz uczniom liceum, zaprezentowano trzy różne przedstawienia, a każde w innym języku: polskim, niemieckim i angielskim. Z tego wydarzenia powstanie również film, zmontowany przez uczniów. 

Integracja uczniów, rodzin
Elementem integrującym nie tylko wszystkich uczniów, ale i rodziców była wspólna kolacja na auli liceum. Przygotowane przez rodziny potrawy, również te typowo regionalne jak pierogi, bądź kaszubskie ryby, miały pokazać niemieckim gościom polską gościnność. 

Wypełniony czas 
Plan wymiany obfitował również w wiele innych wydarzeń. W poniedziałek uczniowie mieli okazję uczestniczyć w specjalnie dla nich przygotowanych lekcjach z fizyki, kiedy to zapoznawali się w możliwościami obserwatorium astronomicznego mieszczącego się na dachu liceum. Chętni wzięli udział w wybuchowych i kolorowych eksperymentach podczas lekcji chemii. Część wybrała się na lekcje z języka polskiego, rosyjskiego, czy hiszpańskiego poznając podstawowe zwroty i wyrażenia. Różnice między katolicyzmem i protestantyzmem odkrywano na lekcji religii. Podczas wycieczek uczestnicy wymiany mieli możliwość zwiedzenia kartuskiej kolegiaty, Centrum Edukacji i Promocji Regionu w Szymbarku, gdańskiej starówki z przewodnikiem języku niemieckim, piszącym pracę doktorską o Gdańsku w powieściach Grassa – panią Anną Kowalewską-Mróz oraz podziwiać wnętrze Dworu Artusa i nowych budynków Uniwersytetu Gdańskiego z niezwykle efektowną biblioteką. 
 Po wysłuchaniu niezwykle interesującego wykładu prof. Mirosława Ossowskiego, specjalizującego się w badaniach nad niemieckojęzyczną literaturą o Gdańsku oraz prezesa Stowarzyszenia Güntera Grassa, młodzież w 6-osobowych grupach wzięła udział w grze miejskiej, podczas której z mapką w ręku, musieli dotrzeć do poszczególnych miejsc w Gdańsku Wrzeszczu, związanych z noblistą i odczytując kod QRS, wykonać przygotowane dla nich zadanie. 

Także rodziny, przyjmujące gości na nocleg, na własną rękę organizowali różne wypady i spotkania, integrując niejednokrotnie większą część grupy. 

Dalsze plany
Po spędzonym wspólnie tygodniu, podejmowanych razem działaniach, nauce i wielu przeżyciach, w niedzielę można było obserwować, jak bardzo młodzież zżyła się ze sobą - podsumowuje Emilia Leszkowska . - Wielu żegnało się ze łzami w oczach. Polacy planowali wakacyjne wyjazdy do Schwarzenbek, a Niemcy nie chcieli wsiąść do autokaru. Niezwykłe miłe były podziękowania dla rodziców od dzieci goszczących u nich przez tydzień. 

- Będąc świadkiem tygodniowego „współistnienia” tej polsko-niemieckiej młodzieży można być pewnym, że wszystkie założenia misji i wizji PNWM zostały zrealizowane - podkreśla pani koordynator. - Ten tydzień okazał się na pewno autentycznym spotkaniem młodych ludzi, którzy mieli okazję odkrywać podobieństwa i różnice, zmieniać swój punkt widzenia, uczyć się doceniać to, co własne i obce. Spotkanie to nie tylko stało się kolejnym małym elementem, kształtującym nasze dobre sąsiedztwo i współistnienie w Europie, ale także pokazało tym 36 młodym ludziom, jak ważna jest nauka języków obcych, przełamywanie barier i stereotypów. Na pewno te dni dodały im pewności siebie oraz wpłynęły na ich rozwój osobisty. 

We wrześniu uczniowie z Kartuz udadzą się z rewizytą do Gimnasium Schwarzenbek. 

Zdjęcia z wymiany dostępne w galerii